A tápszergyártók a járvány alatt is bombázzák a kismamákat?
Egy most közzétett felmérés szerint a tápszergyártó és -forgalmazó szerek némelyike a tavaszi kijárási korlátozások alatt különösen „rákapcsolt”, és még a szokásosnál is több poszttal sorozták meg a kismamákat a közösségi média felületein. Egy felmérésben minden öt kismama közül négyen válaszolták, hogy a tavaszi hullám miatti kijárási korlátozások alatt találkoztak tápszerhirdetéssel a közösségi oldalakon.
A felmérés készítői szerint ez igen cinikus húzás volt a tápszergyártók részéről, hiszen egy különösen sérülékeny időszakban igyekeztek nyomás gyakorolni azokra az anyákra, akik enélkül is számtalan bizonytalansággal és rutintalansággal kénytelenek megküzdeni.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
A felmérésben csaknem 1400 anyát kérdezték meg, akiknek négyötöde válaszolta, hogy a tavaszi kijárási korlátozás alatt több tápszerreklám is szembejött vele a közösségi oldalakon. Úgy tűnik, hogy ez nem pusztán statisztikai véletlenszerűség volt, hiszen a felmérés készítői szerint egyes tápszergyártó és -forgalmazó cégek ez idő alatt növelték hirdetéseik számát a közösségi oldalakon, ami szorongást kelthetett a célcsoport tagjaiban. Például különösen gyakran jelent meg az Aptaclub UK hirdetése, ráadásul úgy tűnik, hogy az Aptamil nevű tápszer gyártója által működtetett tanácsadó oldal különösen azokat az anyákat vette célba, akik érdeklődési körüknél megjelölték a szoptatást is. Az Aptaclub UK egyértelműen növelte jelenlétét a közösségi médiában, melyet mi sem bizonyít jobban, hogy míg a március előtti három hónapban mindössze egyetlen posztot tettek közzé, addig április és június között – azaz a tavaszi első COVID-hullám miatti kijárási korlátozások idején – nem kevesebb, mint 11-szer posztoltak. Ezeknek a posztoknak némelyike azt hangsúlyozta, hogy a koronavírus mennyire „aggasztó”, illetve a járvány mennyi kihívás elé állítja az újdonsült szülőket, akik a kijárás korlátozások miatt még azt a segítséget és támogatást is kénytelenek nélkülözni, melyet egyébként megkapnának.
Az egyik anya így fogalmazta azt, hogy a szponzorált posztok milyen érzéseket keltettek benne:
„Nagyon finoman, szinte észrevétlenül forgácsolták az önbizalmamat azt az érzetet keltve, hogy a szoptatás egy rendkívül bonyolult dolog, ami tovább korlátozza a kijárási korlátozások által egyébként is megnyirbált mozgásterünket.”
A Swansea Egyetem által végzett vizsgálatot vezető Amy Brown professzor ezeket a szponzorált tartalmakat az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által a tápszerreklámokra vonatkozóan megfogalmazott szabályrendszer durva megsértéseként értelmezi. A Lancet című tekintélyes orvosi szaklapnak írt levelében Brown professzor asszony négy másik szakértővel együtt arra hívták fel a figyelmet, hogy a tápszergyártók szereptévesztésben vannak, ha közegészségügyi kérdések szakértőiként pozicionálják magunkat a világjárvány idején. Azzal vádolják a tápszeripar képviselőit, hogy félrevezető információkat közvetítenek a kismamák felé arról, hogy azok miként tudják megvédeni babáikat a koronavírussal szemben, például amikor annak fontosságát hangsúlyozzák, hogy az anyákat el kell különíteni csecsemőitől, vagy hogy járvány idején a lefejt tej adása biztonságosabb lenne, mint a szoptatás. Ez ellentmond a WHO és a gyermekgyógyász szakmai szervezetek álláspontjának is, akik szerint nincs bizonyíték arra, hogy a szoptatás növelni annak kockázatát, hogy az újszülött megfertőződik a koronavírussal.
A WHO szabályrendszere szerint a tápszergyártók nem hirdethetik termékünket azt állítva, hogy a tápszer bármilyen szempontból is felülmúlná az anyatejet.
Természetesen az Aptamilt és az Aptaclub UK-t tulajdonló Danone sem engedhette meg magának azt a luxust, hogy ne szólaljon meg az ügyben, emígyen:
„Az egész világra érvényes szigorú szabályaink vannak arra, hogy kellő felelősséggel forgalmazzuk az általunk gyártott tápszereket. Mi vagyunk az első és eddig egyetlen olyan tápszergyártó cég, akik sehol a világon nem népszerűsítjük termékeinket a hat hónaposnál fiatalabb korosztály számára, noha erre a törvények lehetőséget nyújtanának. A COVID-járvány első hulláma alatti kommunikációnk során is tiszteletben tartottuk a szigorú jogi szabályozást és a WHO erre vonatkozó legfrissebb irányelveit is. További információkkal és forrásokkal örömmel állunk a bizonytalan szülők rendelkezésére, és továbbra is elkötelezettek vagyunk tudományosan megalapozott, tényszerű tájékoztatásuk iránt.”
Forrás: The Lancet
Az Anyás-Apás szoptatásról, anyatejről szóló cikkeiért ide kattints!
A tápszerről szóló cikkeket pedig itt találod.
Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó
radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró
Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!