A covidteszt gyerekjáték, egy kisdiák is meg tudja csinálni? Tényleg?
Mit szólnál hozzá, ha a gyereked csak akkor mehetne suliba, ha rendszeresen tesztelnék koronavírusra? És nemcsak hogy tesztelnék, hanem neki magának kellene elvégeznie az ehhez szükséges mintavételt? Ha azt hiszed, hogy most csak képzelődöm, akkor kapaszkodj meg: a brit iskolákban ez a helyzet. Pedig a szakemberek ott is figyelmeztetnek, hogy a teszt eredménye csak szakszerű mintavétel esetén megbízható, máskülönben csak hamis biztonságérzetet ad, ami mindennél rosszabb.
És ha már szóba került, akkor hoztam egy videót arról, hogy most, hogy a náthának is szezonja van, hogyan tudod elkülöníteni, hogy van baj vagy nincs, koronavírus vagy csak közönséges nátha.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
A brit kormány – a tavaszi helyzetet sokszorosan meghaladó esetszámokat látva – szigorú kijárási korlátozásokat vezetett be, melynek részét képezi az iskolák bezárása is. Pillanatnyilag csak azon diákok számára állnak nyitva az iskolák kapui, akiknek szülei az úgynevezett „key worker” kategóriájába tartoznak, azaz az alapvető szolgáltatások ellátásokhoz elengedhetetlen a munkájuk, egészségügyi dolgozók, élelmiszerbolti eladók és pénztárosok, tömegközlekedési vállalatok alkalmazottai stb., illetve akiknek az otthoni felügyeletét másként végképp nem tudják megoldani a szülők. Így a diáksereg létszáma az eredeti létszám kb. ötödére csökkent.
De az ő iskolai részvételük is szigorú feltételekhez kötött, ennek keretében az egészségügyi kormányzat több ezer úgynevezett „lateral flow” tesztet (laterális immunpróba-készletet) küldött szét az iskolákba. Ebben eddig semmi rendkívüli nincs, a dolog rendkívüliségét az adja, hogy a program keretében a diákoktól várják, hogy levegyék maguknak a vizsgálathoz szükséges mintát az orrukból vagy a torkukból, melyet aztán az iskolaorvosi szolgálat a laboratóriumokba küld kiértékelésre. Ehhez csoportos mintavételi helyeket alakította ki például az iskolai tornatermekben, ahol szakképzett nővérek felügyelik a folyamatot, és a kis fülkék falára ragasztott piktogramok is segítenek a diákoknak a helyes mintavételben.
Az elképzelés mögött az a szándék áll, hogy minél kevesebb szakember és kiképzett önkéntes is elegendő legyen a tömeges tesztelésekhez. Egyetlen bökkenő van: a kutatások már egy ideje egyértelműen bebizonyították, hogy ahhoz, hogy a teszt megbízható eredményt adjon, helyes mintavétel szükséges, amibe beletartozik például az, hogy a mintavételi pálca elég mélyre kerüljön az orr- vagy garatüregbe, ami nem mindig kellemes érzés – hogyan várható el tehát, hogy ezt a diákok megfelelően végezzék? Ha pedig a mintavétel nem megfelelő helyről történik, akkor könnyen előfordulhat, hogy a teszt annak ellenére negatív eredményt ad, hogy az egyén valójában megfertőződött a koronavírussal. Ez pedig mindennél rosszabb, még talán a tesztelés hiányánál is, hiszen a negatív lelet hamis biztonságérzetbe ringathatja az érintettet és környezett – jelen esetben az iskolát, a pedagógusokat és a diáktársakat is.
Ráadásul az önmintavevő tesztkészletek rövidebb mintavevő pálcát tartalmaznak, arra pedig a British Medical Journal decemberi számában megjelent egyik cikk is felhívja a figyelmet, hogy ez már önmagában is komoly bizonytalansági tényezőt rejthet magában a teszteredmény megbízhatóságát illetően. Ennek szerzői hangsúlyozzák, hogy a polimeráz láncreakció (PCR) teszt pontosabb eredményeket ad. Ehhez az egyébként is fennálló bizonytalansághoz ad továbbiakat az, ha a mintavétel nem megfelelően történik.
Te mit szólnál, ha a gyerek által vett minta alapján döntenének arról, hogy fertőzött-e vagy sem, mehet-e suliba vagy sem?
Ha már szóba került a covid, és egyébként is a nátha szezonja van, készítettem egy összeállítást, ami segít abban, hogy magad is eldönthetsd: közönséges nátha vagy koronavírus, kell-e aggódni vagy sem: Kattints a videóra!
Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó
radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró
Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!