Az iskolai mobiltelefon-használat több kárt okoz, mint hasznot
Az idei tanévkezdés plusz izgalmat is hozott a szokásoshoz képest azzal, hogy a magyar oktatási kormányzat (is) úgy döntött: kitiltják az iskolákból a mobiltelefonokat és egyéb kütyüket. Jöttek is sorban az ellenérvek, hogy miért szakmaiatlan és buta döntés ez, kezdve azzal, hogy a korszerű oktatás nem nélküllözheti az okoseszközöket (ámbár az intézkedés célja eleve nem volt az oktatási célú használat tiltása).
Most hagyjuk a döntésnek azt az aspektusát, hogy egyáltalán nem precedens nélküli, hiszen számos ország iskoláiban érvényben van hasonló korlátozás, néhol elég régóta (az egyikről itt írtunk korábban). Nézzük most azt, hogy a gyermkepszichológusok szerint jó vagy nem jó, ha a mobiltelefonok biztonságos helyre elzárva vérják a tanítási nap végét és legfeljebb csak oktatási célból kerülnek elő.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
Az osztálytermi mobiltelefon-tilalomnak javítania kellene a tanulási környezetet az iskolákban. A készülékek osztálytermekből való kitiltása segítene a figyelem összpontosításában, javítaná a problémamegoldást és – azáltal, hogy a gyerekek időnként „unatkoznának” – ösztönözné a kreativitást – mondja Jon Piacentini, a UCLA Health gyermek- és ifjúságpszichológusa.
„Az iskolai mobiltelefon-használat több kárt okoz, mint hasznot” – hangsúlyozza a szakember, aki három gyermek édesapja.
A 16 és 19 év közötti tizenévesek szinte mindegyike mobiltelefonnal a zsebében járkál, így a készülékek mindenütt jelen vannak, ugyanolyan iskolai „felszerelések” a diákok szemében, mint az iskolatáskák, a tollak, a füzetek vagy a földrajzi atlasz. Mi több, a 8 és 12 év közötti gyerekek naponta körülbelül hat órát töltenek képernyők előtt, néha tanítás közben is.
„Tudjuk, hogy sok gyerek a mobiltelefonjával csapja agyon az időt a szünetben, de akár a tanórák alatt is” – mondta Piacentini.
A gyemekpszichológus szerint a figyelem megosztása az óra és az okostelefon között megnehezítheti a diákok számára a koncentrációt vagy a problémamegoldást. Azok a diákok, akik nem képesek koncentrálni, „nem tudják több nézőpontból szemlélni a problémákat, vagy többféle megközelítésből szemlélni azokat. A mobiltelefonok gyengíthetik a gyerekek képzelőerejét és kritikai gondolkodási készségét is, mivel soha nem engedik elkalandozni a gondolataikat, pedig az unalom valójában serkenti a gyerekek kreativitását.
„Ha a gyerekek a nap 24 órájában a telefonjukon lógnak, az nem segíti őket abban, hogy kifejlődjön bennük a képesség az alkotásra, a megértésre, a gondolatok és ötletek generálására és megvalósítására” – mondta Piacentini.
Az okostelefonok a gyerekek szociális fejlődését is hátráltathatják. A gyermekpszichológus szerint a játék és a kapcsolattartás hagyományos formáit felváltják a videojátékok és az online platformok. Ennek eredményeképpen a gyerekek nem biztos, hogy kellőképpen kialakítják azokat a képességeket, melyek segítségével ismeretlen emberekkel személyesen is társas kapcsolatba kerüljenek.
Piacentini szerint a közösségi média algoritmusai is fokozhatják a gyerekek szorongását azáltal, hogy téves információkat terjesztenek vagy előítéleteket erősítenek. A kisgyermekek, akiknek nincs meg a képességük és a kontextusuk az ilyen üzenetek megértésére és értelmezésére, arra a téves következtetésre juthatnak, hogy „a világ ijesztő” – mondta.
A szülők sokat segíthetnek a mobiltelefonok osztálytermi használatát korlátozó iskolának, ha otthon is betartják ezeket a korlátozásokat. A szülők például megkövetelhetik, hogy ne legyen mobiltelefon a vacsoraasztalnál vagy a hálószobában alvás előtt – javasolja a gyermekpszichológus. A szülők több lehetőséget is teremthetnek a gyerekeknek arra, hogy letegyék a telefonjukat, és a családdal és a barátokkal együtt élvezzék a képernyő nélküli tevékenységeket.
Forrás: National Education Association
Fotó: 123RF
Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró
Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!