Hogyan segíthetsz középiskolás gyermekednek a matektanulásban?
A gimnázium első éve tele van izgalmakkal, új barátokkal, kitűnő lehetőségekkel, de a tanulás terén komoly kihívásokkal is. A matematika sokak számára mumus, azonban a megfelelő stratégiával és egy kis extra segítséggel könnyedén leküzdhetőek ezek a nehézségek. Amikor a gyermekek középiskolás korba lépnek, szülőként mindenki reménykedik abban, hogy ez az időszak új lehetőségeket és fejlődést hoz majd magával.
Jó lenne, ha fiatalok magabiztosan és sikeresen vészelnék át ezeket az éveket, különösen igaz ez a nehezebb tantárgyak, mint a matek vagy az idegen nyelvek esetében.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
Korábbi kudarcok
A diákok többsége bizony nem tud mindent megtanulni, megérteni az általános iskolai tananyagból, így középiskolába már hátránnyal érkezhetnek. Ha a korábbi években felhalmozott hiányosságokkal tisztában van a diák és a szülő, akkor az már fél siker. Először ugyanis az elakadásokat kell megtalálni, ha vannak. Fel kell tárni azokat a gátakat, akár pszichés, akár szaktárgyi, amelyek gátolják a gyermeket a jó eredmény elérésében. Meg kell találni a kudarc okát, hiszen csak az után lehet kijavítani azt. Amennyiben ez nem megy egyedül, akkor javaslom, szakember segítségét igénybe venni, aki tanulásmódszertanban is tud segíteni.
Matekos hiányosságok
Azok a diákok, akik már az általános iskolában küzdöttek a matekkal, nagy valószínűséggel további nehézségekkel találják magukat szemben a középiskolában. A matekos hiányosságok tanév közben, a mai leterheltség mellett nehezen pótolhatók, de a nyári szünetben biztosan lehet rá találni megfelelő alkalmat és időt. Mivel a matek egy olyan tantárgy, ahol egymásra épülnek az ismeretek, elengedhetetlen a nem megértett, megtanult anyagrészek pótlása. Azonban a tanulók nagy része önállóan nem tud matekból javítani, eredményesebbé válni. Ennek az az oka, hogy nem rendelkeznek megfelelő, önálló tanulást segítő tananyaggal. Sajnos sokszor még házi feladatot sem kapnak a diákok, így aki akar fejlődni, gyakorolni, annak sem nagyon van esélye erre. Mivel a matek egy gyakorlatorientált tantárgy, ezért nagyon fontos, hogy a diákok rutint szerezzenek a feladatok megoldásában. Ehhez pedig feladatokat kell önállóan megoldaniuk. De ha nincs számukra elérhető, részletesen levezetett, elmagyarázott feladatmegoldás akkor nem tudnak előrébb lépni, és sokszor feladják.
Van megoldás: az interaktív tanfolyamok
A GOMATEK interaktív tanfolyamai lehetőséget biztosítanak a hiányosságok pótlására már kilencedik osztálytól kezdve, és segítenek a tanulásban egészen az érettségiig. Az online, interaktív matektanfolyamok nemcsak a hiányosságok pótlása miatt előnyösek, hanem lehetővé teszik a diákok számára a gyakorlást is. Ezekben a tanfolyamokban lévő interaktív videók ugyanis segítenek megérteni és begyakorolni a feladattípusokat. A videók tapasztalt szaktanár rövid, elméleti bevezetőjével és egy mintapélda megoldásával kezdődnek. Az ezután következő feladatoknál a kérdés egy felugró ablakban jelenik meg, miközben leáll a videó. A feladat önálló megoldása és a válasz beírása után, a rendszer automatikusan és azonnal kijavítja a tanuló válaszát. Helyes válasz esetén rögtön pozitív visszajelzést kap a diák, ezzel is felülírva a korábbi kudarcélményeket. A videó folytatásában pedig megnézhető a feladat megoldásának részletes levezetése. Minél több időt töltenek ilyen módon a diákok a feladatok megoldásával, annál magabiztosabbá válnak és annál nagyobb sikerük lesz. Ezzel a módszerrel nem csak eredményesebb lesz matekból a gyermek, hanem az önbizalma is megnő, a rendszeres megerősítés miatt, így nagyobb kedvvel ül majd le gyakorolni. És bele lehet, kerülni egy ilyen, pozitív ördögi körbe is. Már többeknek sikerült. Ha a jelenlegi tanulási módszer nem hozza meg a várt eredményt matekból, akkor javaslom kipróbálásra az interaktív matek tanfolyamokat.
Nagy Éva középiskolai matematikatanár
Fotó: Wix