Kell-e tanulni a melegekről az általános iskolában?
Lassan egy valóságos szappanopera van kibontakozóban egy angliai nagyváros általános iskoláiban azzal kapcsolatban, hogy az általános iskolában tananyag kell-e, hogy legyen az eltérő nemi identitás, a melegek, illetve a bizonytalan nemi identitásúak megítélése.
A jelenlegi helyzet szerint az iskolák engedni látszanak a kérdésben.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
Tegnap közzétettem egy szavazást, mit gondoltok arról, hogy már az általános iskolában legyen kötelező tananyag a nemi másság, a melegek és az LGBT személyek témája. Nos, itt az eredmény a jelen állás szerint. A válaszolók kétharmada szerint egyáltalán ne legyen szó erről az általános iskolában, ne szóljon bele a suli, ki mit tanít erről a gyerekének. A maradék egyharmad nagyjából egyenlően oszlott meg azok között, akik szerint általános iskolában még nem, de középiskolában már beszélni kell a kérdésről, illetve akik szerint az alsó tagozatban még túl kicsik a gyerekek ehhez, de felső tagozatban már lehet téma kötelező óraként.
És álljon itt a sztori, amit ígértem, hogy miért is kérdeztem erről a véleményeteket.
Eddig vártam, hová fog kifutni az a történet, ami hetekkel ezelőtt kezdődött, és azóta is kiemelt helyet foglal el a brit és a világsajtóban egyaránt. Minden azzal kezdődött, hogy a birminghami Parkfield általános iskola diákjainak szülei tüntetést szerveztek az iskola elé. A történet szempontjából nem központi kérdés, de nem elhanyagolható, hogy az iskolai 750 fős diákságának 95 százalékát muszlim hátterű gyerekek alkotják. A szülők azt kifogásolták, hogy az általános iskolai órarendbe illesztve, a „No Outsiders” (kb. úgy lehetne fordítani, hogy „Nem kívülállók”) nevű program keretében a 4 és 11 éves kor közötti gyerekeknek beszélnek az eltérő nemi identitásokról, a melegekről, a LGBT emberek életéről, életmódjáról is.
Nem tetszett azonban ez a szülők jelentős részének, leginkább a muszlim családoknak, akik kezdetben azzal fenyegetőztek, hogy nem engedik a gyerekeiket azokon a napokon iskolába, amikor az ominózus tanórák vannak. Az még csak olaj volt a tűzre, hogy a program felelőse az iskola igazgatóhelyettese, aki maga is meleg. Tüntetés tüntetést követett, melyeken a szülők elég zajosan adtak hangot annak a véleményüknek, hogy nem tűrik, hogy az iskolában „agymosás” folyjon a nemi felvilágosítás jegyében. A hangnem később még jobban elfajult, amikor a szülők már azt is sérelmezték, hogy semmilyen érdemi választ vagy lépést nem tapasztalnak az iskola vezetése részéről, kifogásaikat totálisan ignorálja az igazgatóság − panaszolták. Ezért többen már annak hangoztatásáig jutottak, hogy akár az Egyesült Királyságból való távozást is fontolgatják, amennyiben az iskola vezetése nem lép az ő megelégedésükre az ügyben. Voltak, akik azt hangsúlyozták, hogy lehet ugyan beszélni a kérdésről akár az iskolában is, de ezek a gyerekek még túl kicsik ehhez. Sokan kézzel írott transzparensekkel jelentek meg az iskola előtti tüntetéseken, melyeken ez állt: „Hagyjátok a gyerekeket gyereknek lenni!”
Törvényileg előírt órák
Az ügy hátteréről még annyit érdemes tudni, hogy a brit iskolákat felügyelő Ofsted tájékoztatása szerint ezekből az órákból minden évfolyamon ötöt kell megtartani, és olyan témákra kell kitérniük, mint a fogyatékosság, a nemi identitás, a házasság és élettársi kapcsolat, a várandósság és anyaság, az etnikai kisebbségek, a vallás és a nemi irányultság. A tüntetések kiinduló pontjául szolgáló iskolában az – egyébként 2014-ben próbajelleggel elindított – program vezetője az igazgatóhelyettes, Andrew Moffat, akinek azért kellett elhagynia a korábbi munkahelyét, mert a szülők hasonló módon tiltakoztak azon tanórák ellen, amikor a homofóbia veszélyeiről beszélt a gyerekeknek.
A szülők kitartottak, és Parkfield iskolából indult tiltakozáshoz további birminghami általános iskolák is csatlakoztak. Úgy tűnik, hogy a szülők állhatatossága meghátrálásra késztette az iskolák vezetését, hiszen először csak néhány általános iskolában szüntették be a LGBT témában tartott órákat, majd egyre több iskolában döntöttek úgy, hogy egyelőre felfüggesztik a programot, és egyeztetéseket kezdtek az érintett szülőkkel valamifajta kompromisszumos megoldás megtalálására.
Utánanéztem egy kicsit, mi is áll a brit törvényekben erről a kérdésről. Vagy egy törvény, amit országon belül is ellentmondásosnak tartanak és sokan vitatják. Ez kötelezővé teszi már az általános iskolák számára, hogy kötelező órák keretében essen szó a melegekről, a transz neműekről és úgy általában a LGBT kérdésköréről. Az általános iskolában már 5 éves kortól megkezdődnek ezek az órák. Bár korábban a szülők találhattak kibúvót, ha akartak, amennyiben értékrendjüknek ellent mondott az, ami ezeken az órákon elhangzott, egy most formálódó új irányelv elvenné a szülők azon jogát, hogy kivonják gyerekeiket ezen órák alól – a szóban forgó irányelv szerint azonban egyelőre a középiskolákra vonatkozna ez a megszorítás.
Pozitívum ezekben az órákban, hogy más témákról is szó esik, például a női nemi szervek megcsonkításáról, ami ugyan leginkább az afrikai országok problémája, de a migrációval együtt az európai országokba, így Nagy-Britanniába is begyűrűzik.
#homoszexualitás #melegek #iskola #szexuális_felvilágosítás #lgbt #gender
Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó
radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró
Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!