Már egy 4 éves is megtanulhatja, mit tegyen vészhelyzetben
Az utcán valaki összeesik, magatehetetlenül fekszik a járdán, a bámészkodók pedig csak gyűlnek körülötte és nem csinálnak semmit. Legfeljebb a kezüket tördelik. Vagy a közösségi oldalakra posztolnak. Pedig ez az a helyzet, amikor minden perc számít. Sőt életek múlnak rajta, hogy van-e a bámészkodók között legalább egyetlen ember, aki tudja, mit kell csinálni és nem is rest cselekedni sem.
Egy új tanulmány szerint a gyerekek már 4 éves korukban elkezdhetik elsajátítani, mit kell tenniük egészségi vészhelyzet esetén.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
A gyerekek alapvető életmentési ismereteinek megtanítása már négyéves korban elkezdhető – derül ki több szakmai szervezet, többek között az Amerikai Szív Szövetség (American Heart Association) ajánlásából. Ők úgy látják, hogy az újraélesztéshez (CPR) szükséges készségek kialakítása már 4 éves korban elkezdhető és idővel rutinszerű képzéssel fejleszthető. Mire a gyerekek elérik a 10 éves kort, már képesek lehetnek hatékony mellkasi nyomásokat végezni tesztbabákon – áll a Circulation című szaklapban, az Amerikai Szív Szövetség folyóiratában megjelent közleményben. A közlemény részletesen bemutatja azokat a bizonyítékokat, amelyek szerint már a 4 évesek is tudják, hogyan kell segítséget hívni orvosi vészhelyzetben, és 10–12 éves korukra már hatékony mellkaskompressziót is tudnak alkalmazni, amikor újraélesztést végeznek. A közlemény szerint a gyerekek megismerhetik az automata defibrillátorokat (AED) és elkezdhetik megtanulni az újraélesztés lépéseit és ritmusát.
„A fiatalkorban kialakított és az iskolai évek során következetesen fejlesztett készségek révén már a gyermekek is képesek arra, hogy gyorsan és helyesen reagáljanak szívmegállásra, mellkasi nyomásokat és szájból szájba lélegeztetést tudjanak végezni, helyesen használják az automata defibrillátorokat – és ezzel életeket mentsenek”
– áll a közleményben.
A szerzők több mint 100 kutatási cikket tekintettek át a diákok újraélesztési képzéséről. Azt találták, hogy az iskoláskorú gyermekek rendkívül motiváltak az életmentő készségek elsajátítására, és gyakran „megsokszorozzák” a képzésüket azzal, hogy másokkal is megosztják a tanultakat.
Újraélesztés? – egy hároméves is képes rá, és te? (videóval)
Világszerte a kórházi kereteken kívül bekövetkező szívmegállás a vezető halálok, a túlélési arány globálisan 2 és 20 százalék között mozog a jelentés szerint. Ez pedig nagyon-nagyon-nagyon rossz arány. Jelentős részben azért, mert a járókelők nem cselekszenek azonnal.
„Minél hamarabb ösztönözzük a gyerekeket arra, hogy tudják, mit kell tenni vészhelyzetben, annál jobb. Tegyük fel, hogy egy szülő vagy nagyszülő összeesik otthon, és a gyerekek talán nem tudják, hogyan kell ellenőrizni a pulzust vagy a légzést, de felismerik, ha valami baj van, és tudniuk kell, hogyan hívják a segélyhívó számot.
A tudás hatalom. Az emberek oktatása minden korosztályban, a gyerekektől a felnőttekig, pozitív hullámhatással jár. Ez a lecke szó szerint életeket menthet.”
Forrás: Circulation
Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó
radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró
Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!