Még csak tervezitek a babát? A tápszergyárak már akkor tudják, amikor rajtatok kívül még senki!
Manapság már nyílt titok, hogy a különböző cégek a legrafináltabb módon, bonyolult algoritmusok segítségével, akár a potenciális célcsoport netes keresési előzményeivel igyekeznek minél célirányosabban bombázni hirdetéseikkel a piacot – ezzel optimalizálva reklámköltségeiket. Gondoltad volna például, hogy ha rákeresel a terhesvitaminokra, ezzel rögtön akár tápszergyárak céltáblájává is válhatsz?
Pedig így van, hiszen az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a babát váró nőket már az előtt célba veszik a tápszergyártó cégek a közösségi médiában, hogy teherbe esnének.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
A tápszergyártó márkák az online vásárlási és keresési adatokat használják arra, hogy kiszűrjék, mikor tervez valaki babát – figyelmeztet Dr. Nigel Rollins, a WHO anyák, újszülöttek, gyermekek és serdülők egészségével foglalkozó részlegének munkatársa. A szakember az UNICEF éves bababarát konferenciáján beszélt erről:
„A cégek kifinomult algoritmusokat használnak arra, hogy azokat a nőknek célozzák meg a hirdetéseikkel, akiknek az online viselkedése arra utal, hogy terhesek lehetnek vagy terhességet terveznek.”
Rollins eztán elmagyarázta, hogy azok a nők, akik folsavat rendelnek – ami a korai terhességben nélkülözhetetlen tápanyag – vagy termékenységi/terhességi információs weboldalakat böngésznek, valószínűleg olyan profilként jelennek meg a tápszergyártók hirdetési részlegének munkatársai előtt, akik családalapításon gondolkodnak. Ezután már nincs is más dolguk, mint hogy ezeket a nőket a közösségi médiában megjelenő céges posztok promotálásával olyan tartalmakkal bombáznak, melyek a teherbeeséssel, a terhesség alatti egészségmegőrzéssel vagy a szülői szerepvállalással kapcsolatos tanácsokat kínálnak.
Miért olyan fontosak ezek a platformok a tápszergyáraknak? Nos, azért, mert sok országban törvény tiltja a tápszerek reklámozását bizonyos csoportok számára. Például az Egyesült Királyságban tilos a 6 hónaposnál fiatalabb csecsemők szüleinek szánt tápszerek és tejitalok közvetlen népszerűsítése, de az nem tilos, hogy a vállalatok saját logójuk alatt tanácsokat adjanak várandósoknak és újdonsült szülőknek – és ezt a kiskaput a cégek ki is használják.
A szakértő szerint a célzott marketinggel a tápszergyárak alig titkolt célja, hogy hogy a szülő és a márka között „kapcsolat” jöjjön létre, már a baba megszületése előtt.
„Ezt általában valamilyen „támogatás”, „tanácsadás” álcája mögé rejtik, de lényegét tekintve ez nem más, mint rejtett marketing”
– mondta.
A WHO év elején közzétett jelentése is arra figyelmeztetett, hogy nehéz elkerülni a tápszerek és babáknak szánt tejitalok digitális marketingjét, különösen akkor, amikor az emberek az interneten keresnek információt vagy támogatást a szoptatásról. A jelentés szerint a vállalatok szándékosan célozzák meg a terhes nőket és az újdonsült anyákat „legsebezhetőbb pillanataikban”:
„A látszólag személyre szabottan az anyák aggodalmaira reagáló információkat kínáló tartalmak éppen abban a pillanatban érkezhetnek, amikor egy nő információt keres a csecsemőtáplálással kapcsolatban – áll a jelentésben. – E reklámok tartalma jellemzően úgy mutatja be az anyatejpótló készítményeket, mint megoldást a csecsemő olyan kihívást jelentő, de normális viselkedési formáira, mint az éhség, a sírás vagy az emésztési zavarok.”
Shereen Fisher, az UNICEF Bababarát Kezdeményezés brit bizottságának programigazgatója elmondta:
„A befolyásos és tőkeerős multinacionális tápszergyártó cégek a hatályos jogszabályok határait feszegetik termékeik népszerűsítése érdekében. Biztosítanunk kell, hogy minden csecsemőt és szülőt megvédjenek a félrevezető marketinggyakorlatuktól.”
Forrás: The Guardian
Fotó: Dreamstime
Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó
radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró
Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!