Anyás-Apás · 2018.12.29 00:11 · 6 perc

Milliókat keres az egyéves gyerek a neten

Egy anyát folyamatos támadások érnek amiatt, mert szinte megszületése óta posztol kisfiáról az Instagramon. A tudtán kívül influencerré tett egyéves gyerek rengeteg szponzorajándékot gyűjtött már be, és egy-egy szponzorált posztért több mint százezer forintnak megfelelő összeg hizlalja saját bankszámláját.

De jó-e az, ha a gyerekről nyakra-főre posztol a szülő a neten? Még akkor is, ha azt mondja, hogy az így befolyt pénzt az utolsó fillérig félreteszi a gyereknevelés jövőbeni költségeire.


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

Az, hogy a gyereket, illetve a család legintimebb emlékeit (nevezetes családi eseményeket, a gyerekek világra jövetelének történetét stb.) hogyan tesszük közszemlére a neten, és hogy egyáltalán közzétesszük-e, az egyik vesszőparipám. Mert szerintem nem jó dolog, ha trollok témájául dobjuk azokat a pillanatokat, melyeket inkább féltve őrzött kincsként kellene számon tartani és csak a legjobb barátokat, ismerősöket megtisztelni azzal, hogy elmeséljük nekik.

A jelenség „minősített” esete, amikor a szülők kifejezetten azért posztolják ki a gyerek életének minden pillanatát, hogy ezzel pénzt keressenek és/vagy szponzorajándékokhoz jussanak. Erre itthon is van példa, az egyik magyar celebházaspár például eléggé céltudatosan nyomja be a netes köztudatba és a bulvárba sorban az összes gyerekét.

Valami hasonló hozzáállásért támadnak most egy brit anyát, akinek egyéves kisfiát, Ralphie-t zsenge kora ellenére máris sokak fogyasztási szokásait befolyásoló influencerként tarthatjuk számon. Ralphie Warlington ugyanis mindössze egyéves, de egyhetes kora óta folyamatosan jelen van az Instragramon saját profil formájában. Gyakorlatilag megszületése óta posztol az édesanyja, Stacey a kisfiáról, őt mindig tökéletesként ábrázolva, illetve a szponzorált posztokon olyan üzenettel, mely az adott termék megvásárlására igyekszik rávenni a csaknem 20 ezer követőt.

Az eredmény nem is maradt el: a kisfiú eddig szponzorajándékként több mint 200 öltözet ruhát, nyolc babakocsit, ezen kívül etetőszékekek, játékokat, utazásokat kapott, és egy-egy szponzorált posztért kb. 120 ezer forintnak megfelelő összeggel hízik a bankszámlája.

Ahol influencer van, ott trollok is vannak

A népszerűségnek és anyagi gyarapodásnak azonban ára is van, ugyanis rengetegen támadják az anyát, sokan odáig mennek a kritikával, hogy nem érdemli meg, hogy ezen a Földön éljen. Rendszeresen emlékeztetik arra, hogy helytelen, hogy a gyereke kihasználásával igyekszik anyagi előnyökhöz jutni, illetve hogy olyanra kényszeríti a gyereket, amivel Ralphie – koránál fogva – még csak nincs is tisztában. Megint mások azzal érvelnek, hogy felnőve Ralphie-nak akár lelki problémákat vagy egyéb hátrányokat is okozhat az, hogy a szülők most a rövid távú érdekek oltárán feláldozzák a gyerek jövőjét. Ez utóbbira kész válasza van a szülőknek, hiszen mindig elmondják, hogy a gyerek által keresett pénzből egyetlen pennyt sem költenek el, az teljes egészében a gyerek nevére nyitott számlán gyarapszik, melyből Ralphie jövőjét igyekeznek biztosítani.

„Sokan kritizálnak, azt mondják, nem vagyok normális, meg hogy nem érdemlem meg, hogy gyerekem legyen. Sokan a fejemhez vágják, hogy a gyerek később nem fog bízni bennem, hogy ennyire kiteregetem az életét”

– mondja az anya. Pedig szerinte semmi kényszer nincs a dologban, Ralphie élvez mindent, ami az influencer-léttel együtt jár.

Sok kritika éri a házaspárt azért is, hogy a barátoknak és családtagoknak megtiltották, hogy engedély nélkül bármilyen fotót közzétegyenek Ralphie-ról, ami ellentmondana a „márkaépítéshez” szükséges imidzsnek. Hiszen – állítják – ügyfeleikkel együtt nagyon sok munkájuk van abban, amit eddig elértek.

„Egy kócos, taknyos orrú gyerek nem olyan kép, mellyel bármilyen terméket el lehet adni. Ám az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy ebből a helyzetből nem lehet jól kijönni, mert ha a maszatos Ralphie-ról posztolunk, akkor meg azért kritizálnak bennünket”

– osztják meg velünk azokat a nehézségeket, melyekkel egy egyéves influencer szüleiként szembe kell nézniük.

Az anya azt mondja, hogy mintegy másodállásként tekint mindarra a munkára, mely Ralphie profiljának vezetéséhez szükséges, és azt reméli, hogy Ralphie felnőve büszke lesz arra, amit a szülei érte tettek.

„De ha egy nap Ralphie azzal áll elém, hogy mami, én ezt nem akarom tovább csinálni, azonnal abbahagyjuk”

– ígéri az anya.

Veszélyes hashtagek

A Child Rescue Coalition nevű nonprofit szervezet nemrégiben új kampányt indított, melynek célja, hogy felhívja a szülők figyelmét annak veszélyeire, ha túl sok tartalmat osztanak meg meggondolatlanul a világhálón – tipikusan a közösségi médiában. A „Kids for Privacy” nevű kampány célja (melyet nehéz lefordítani, de valahogy úgy fordíthatnánk, hogy „A gyerekek magánéletéért”), hogy felhívja a szülők figyelmét azokra a rossz szülői gyakorlatokra, melyekkel maguk a szülők teszik ki áldozatként saját gyereküket pedofilok és más beteges hajlamú emberek számára. Arra figyelmeztetnek többek között, hogy már a nem kellően átgondolt hashtagekkel ráirányíthatják a pedofil személyek figyelmét a gyerekre, ha például olyan jelzéssel látják el a gyerekfotókat, hogy #bathtime (fürdésidő) vagy #pottytraining (szobatisztaságra nevelés, bilire szoktatás). Egyenesen a pedofilok karjaiba lökheti a gyerekét az, aki a #naked kids (meztelen gyerekek) hashtaggel látja el a nyaraláson készült cuki családi fotót. 

Na, ezért gondolom azt, hogy a gyereküket a netre erőszakoló szülők hajszálvékony jégen egyensúlyoznak.

#influencer #közösségi_média

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!



Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük