Vendégszerző · 2024.07.24 19:54 · 12 perc

Mozgás és tanulás: Miért fontos a mozgásfejlesztés az iskoláskorú gyermekek számára?

Az iskoláskorú gyermekek fejlődési igényei összetettek és sokrétűek, magukban foglalják a fizikai, kognitív, érzelmi és szociális aspektusokat is. A modern oktatási rendszerek gyakran a kognitív fejlődésre koncentrálnak, míg a fizikai aktivitás háttérbe szorul. Azonban a mozgás és tanulás közötti kapcsolatot számos kutatás támasztja alá, amelyek rámutatnak, hogy a rendszeres testmozgás jelentős mértékben hozzájárulhat a gyermekek tanulási képességeinek javításához.

A mozgásfejlesztés nemcsak a fizikai egészséget támogatja, hanem pozitív hatással van az agyműködésre, az iskolai teljesítményre és a szociális készségekre is.

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

A mozgás hatása az agyműködésre

A testmozgás növeli a vér áramlását az egész testben, így az agyban is. A jobb vérkeringés több oxigént és tápanyagot juttat az agysejtekhez, ami javítja az agy működését. A rendszeres mozgás segít fenntartani az egészséges agyi keringést, ami alapvető a kognitív funkciók, például a memória, a figyelem és a tanulási képességek szempontjából.

A neurogenezis, azaz az új idegsejtek képződése az agyban, különösen a hippocampusban, nagyon fontos a tanulás és a memória szempontjából. Kutatások kimutatták, hogy a rendszeres testmozgás serkenti a neurogenezist, ami hozzájárul az agyi plaszticitásához. Az agy plaszticitása, vagyis az agy képessége az új kapcsolatok kialakítására és a meglévők átalakítására, alapvető a folyamatos tanulás és alkalmazkodás szempontjából.

A mozgás fokozza bizonyos neurotranszmitterek termelését, amelyek közvetlenül befolyásolják a hangulatot, a figyelmet és a motivációt:

Dopamin: A dopamin egy olyan neurotranszmitter, amely fontos szerepet játszik a jutalomérzésben és a motivációban. A testmozgás növeli a dopamin szintjét, ami javítja a hangulatot és növeli a motivációt a tanulásra.

Szerotonin: A szerotonin szabályozza a hangulatot és az alvást. A testmozgás növeli a szerotonin termelését, ami csökkenti a szorongást és a depressziót, javítva ezzel a gyermekek érzelmi jóllétét és tanulási képességeit.

Norepinefrin: A norepinefrin szerepet játszik a figyelem és a koncentráció fenntartásában. A rendszeres mozgás növeli a norepinefrin szintjét, ami segíti a gyermekeket a jobb fókuszálásban és a figyelem fenntartásában a tanórákon.

A figyelem és a koncentráció javítása mozgással

A fizikai aktivitás közvetlenül befolyásolja a figyelmet és a koncentrációt. A mozgás során az agy olyan vegyületeket termel, amelyek elősegítik az éberséget és a fókuszt. Emellett a testmozgás csökkenti a stresszt és a szorongást, ami gyakran zavarja a koncentrációt. Az aktív gyermekek általában jobban képesek figyelni az iskolában és hatékonyabban oldják meg a tanulási feladatokat.

Gyakorlati példák

–  Az iskolába indulás előtti rövid, intenzív testmozgás segíthet felébreszteni az agyat és felkészíteni a gyermekeket a tanulásra. Egy gyors futás vagy ugrálókötél edzés már reggel serkentheti az agyi aktivitást.

– Az iskolai szünetekben végzett rövid, intenzív mozgásos tevékenységek, mint a fogócska vagy az ugróiskola, segítenek felfrissíteni a gyermekeket és javítják a koncentrációt a következő órákra.

– A délutáni sporttevékenységek, mint a foci vagy a kosárlabda, nemcsak a fizikai állóképességet fejlesztik, hanem elősegítik a jobb alvást és az érzelmi egyensúlyt is, ami közvetve hozzájárul a jobb tanulási képességekhez.

Mozgás és iskolai teljesítmény

Számos kutatás kimutatta, hogy a rendszeres testmozgás pozitív hatással van a gyermekek tanulmányi eredményeire. A fizikai aktivitás javítja az agyi funkciókat, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a tanulási folyamatokhoz, mint a memória, a figyelem és a problémamegoldó képességek. A mozgásban gazdag életmódot folytató gyermekek gyakran jobban teljesítenek a tantárgyak széles skáláján, beleértve a matematikát, az olvasást és a természettudományokat.

A rendszeres testmozgás jelentős mértékben javítja a gyermekek koncentrációs képességét és figyelmét az iskolában. A fizikai aktivitás során az agyban olyan vegyületek szabadulnak fel, amelyek elősegítik a figyelem és a koncentráció fenntartását. A mozgás csökkenti a stresszt és a szorongást, amelyek gyakran megzavarják a gyermekek figyelmét, így lehetővé teszi számukra, hogy jobban összpontosítsanak a tanulásra és a feladatokra.

A testmozgás nemcsak az agy vérkeringését javítja, hanem elősegíti az új idegsejtek képződését és az idegi kapcsolatok erősödését. Ezek a folyamatok alapvető fontosságúak a memória és a kognitív funkciók szempontjából. Az aktív gyermekek jobban képesek megjegyezni az új információkat, gyorsabban tanulnak és hatékonyabban oldják meg a problémákat. A mozgás során termelődő növekedési faktorok, mint például a BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor), közvetlenül hozzájárulnak az agy fejlődéséhez és a tanulási képességek javulásához.

A fizikai aktivitás hatékony módja a stressz és a szorongás csökkentésének. Az iskoláskorú gyermekek gyakran szembesülnek nyomással a tanulás és a teljesítmény kapcsán, ami negatívan befolyásolhatja az iskolai eredményeiket. A rendszeres testmozgás segít felszabadítani a stresszt és javítja a gyermekek érzelmi jóllétét. A kevesebb stressz és szorongás lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy nyugodtabban és összeszedettebben közelítsenek a tanuláshoz, így jobb eredményeket érhetnek el.

A testmozgás és a sporttevékenységek nemcsak a fizikai és kognitív képességeket javítják, hanem a szociális készségeket is fejlesztik. A csapatsportok, mint például a foci, kosárlabda vagy röplabda, lehetőséget adnak a gyermekeknek a csapatmunka, a kommunikáció és az együttműködés gyakorlására. Ezek a szociális készségek nemcsak az iskolai közösségben, hanem a tanulásban is fontosak, mivel segítenek a gyermekeknek hatékonyan együttműködni társaikkal és tanáraikkal.

Milyen tünetek esetén gondoljunk mozgásfejlesztésre?

Mozgásfejlesztésre akkor lehet szükség, ha egy gyermeknél bizonyos tünetek és jelek mutatkoznak. Ezek a jelek a motoros készségek fejlődési elmaradását vagy gyengeségét jelezhetik. Íme néhány tünet és jel, amely esetén érdemes fontolóra venni a mozgásfejlesztést:

– A gyermeknek nehézségei vannak az írással, például lassan ír, nem tudja megfelelően tartani a ceruzát, vagy az írása olvashatatlan.

– Elkerüli a rajzolást és a színezést, mert nehezen tudja irányítani a kézmozdulatait.

– Problémái vannak az öltözködéssel, például nem tudja begombolni az ingét vagy becipzározni a kabátját.

– A gyermek gyakran elesik, nehezen tud egyensúlyozni egy lábon, vagy nem tud stabilan állni.

– Ügyetlen a mozgása, például nehézségei vannak a futásban, ugrálásban, vagy labdás játékokban.

– A gyermek gyorsan elfárad a fizikai tevékenységek során, vagy nem képes az életkorának megfelelő fizikai feladatokat elvégezni.

– Lassabban sajátítja el az új mozgásformákat, például a tánc vagy a sportok alaplépéseit.

– Nem tudja követni a zene ütemét vagy ritmusát, például tánc vagy zenés játékok során.

– Rossz testtartás ülés közben vagy járás közben, például előre görnyedt vállak, beesett mellkas.

– Nehezen találja meg az egyensúlyt a térben, gyakran ütközik tárgyakba vagy emberekbe.

– A gyermek elkerüli a testnevelés órákat vagy a szabadidős sporttevékenységeket, mert nehéznek vagy kellemetlennek találja azokat.

– Nem szívesen vesz részt olyan játékokban, amelyek fizikai aktivitást igényelnek, például fogócskában vagy ugrálókötélezésben.

– Alacsony önértékelés vagy önbizalomhiány jellemzi a fizikai képességek terén, például nem mer részt venni a csoportos játékokban vagy sportokban.

– Gyakori frusztráció vagy dühkitörések, amikor fizikai feladatokat kell végeznie.

– A gyermek mozgáskészségei és fizikai képességei jelentősen elmaradnak a kortársakhoz képest.

– A mozgásproblémák gyakran társulnak tanulási nehézségekkel, például olvasási vagy számolási problémákkal.

– Nehézségek a figyelem fenntartásában az iskolában, amelyek részben a mozgáskoordinációs problémákból adódhatnak.

Ha a fenti tünetek vagy jelek közül többet is észlelünk egy gyermeknél, érdemes konzultálni egy szakemberrel, például egy mozgásfejlesztő terapeutával. A korai beavatkozás segíthet a gyermeknek abban, hogy fejlődése során elérje a megfelelő motoros készségeket és magabiztosan mozogjon a világban.

Hogyan tud segíteni a komplex mozgásfejlesztés?

A komplex mozgásfejlesztés átfogó megközelítést kínál a gyermekek motoros készségeinek fejlesztésére és számos módon tud segíteni.

A finommotoros készségek fejlesztésével a gyermekek jobban tudják irányítani kéz- és ujjmozgásaikat, ami segít az írás, rajzolás, színezés, gombolás és más finommotoros kézügyességet igénylő tevékenységek javításában. A speciális gyakorlatok javítják a precíziós mozgásokat.

A komplex mozgásfejlesztés különböző egyensúlyi gyakorlatokat, például egyensúlyozó eszközök használatát vagy különböző talajgyakorlatokat alkalmaz, hogy javítsa a gyermekek egyensúlyérzékét és koordinációját. Az olyan tevékenységek, mint a futás, ugrás, mászás vagy különböző sportok, erősítik az izmokat és növelik az állóképességet.

A labdajátékok, például dobás, elkapás, ütés és rúgás, javítják a szem-kéz koordinációt és a gyors reagálókészséget. Az olyan tevékenységek, mint a célbadobás vagy a különböző eszközökkel végzett ügyességi játékok, segítenek a pontosabb mozdulatok kialakításában.

A mozgásfejlesztés során végzett strukturált tevékenységek segítenek a gyermekeknek javítani a figyelmüket és koncentrációjukat. Az ismétlődő, szabályozott mozgásformák növelik az agyi aktivitást és serkentik a kognitív funkciókat. A mozgásfejlesztésben elért sikerek növelik a gyermekek önbizalmát és önértékelését. A pozitív megerősítés és a képességek javulása hozzájárul az érzelmi stabilitáshoz.

A különböző mozgásformák alkalmazása ösztönzi a kreativitást és a problémamegoldó képességet, mivel a gyermekeknek új mozdulatokat és technikákat kell elsajátítaniuk és alkalmazniuk.

A komplex mozgásfejlesztés tehát átfogó módon támogatja a gyermekek motoros, kognitív, érzelmi és szociális fejlődését biztosítva, hogy teljes mértékben ki tudják bontakoztatni képességeiket. Személyreszabottan és online is elérhetőek már az ilyen típusú mozgásfejlesztések.

Szerző: Szalai-Lászlók Kitti

Fotó: Google

Ezek is érdekelhetnek:

Csakazértis: „A korai fejlesztés és a sérült gyerekek rehabilitációja az életem”

Csakazértis: „A mai napig megkönnyezem minden kisgyermek első önálló lépteit”

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!



Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük