Olvasni jó − de a mai gyerekek miért nem tudják ezt?
Egy kutatás szerint a folyamatosan online lévő fiatalok több mint fele egyetlen könyvet sem olvas el egy év alatt. Pedig az olvasás megszerettetése már a legkisebb korban elkezdődhet, de sosincs késő. Tippek arra, hogyan szerettesd meg a könyveket a gyerekekkel.
A digitális generáció tagjai közül a folyamatosan online lévő fiatalok több mint fele egyetlen könyvet sem olvasott a megkérdezést megelőző egy évben – derül ki egy 2017-es kutatásból. Pedig az olvasás élményt ad gyermekeinknek, úgy pihenteti az agyukat, hogy közben fejlődik a fantáziájuk, a kreativitásuk, javul a memóriájuk és bővül a szókincsük.
Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!
Ma már olvastál a gyerekednek?
Ha legközelebb a gyerekorvosotok erre is rákérdez, ne lepődj meg. Az amerikai gyermekgyógyász társaság (American Academy of Pediatrics) nemrégiben állásfoglalást adott ki, az elsőt abban a témában, mennyi előny származik abból, ha a szülő napi rendszerességgel olvas fel mesét a gyerekének. Például fejleszti a kifejezőkészséget és a szociális magatartást.
„A kisgyerekeknek való felolvasás élvezetes módszer arra, hogy erős és egészséges szülő-gyermek kapcsolatot alakítsunk ki és elősegítsük a korai beszédfejlődést – mondta el dr. Pamela High, a Brown Egyetem gyermekgyógyász professzora a Huffington Postnak. − Az előnyök annyira kétségbevonhatatlanok, hogy még a gyermekorvosoknak is minden találkozás alkalmával fel kellene hívni a szülők figyelmét ennek fontosságára.”
Több kutatásban is vizsgálták annak szerepét, hogy a szülő olvas-e fel hangosan a gyermekének. Egy 2007-es megkérdezésből azonban az derült ki, hogy az Egyesült Államokban a gyerekek csaknem felénél képezi az élet rendszeres, napi elemét a szülők által felolvasott mese vagy más történet. Ugyancsak amerikai adat, hogy minden harmadik kisgyerek úgy kerül be az iskolaelőkészítő osztályba, hogy nem rendelkezik az olvasástanuláshoz elengedhetetlen nyelvi képességekkel.
A probléma különösen a rosszabb anyagi helyzetben élő családokban nevelkedő gyerekek esetében jelentős, akik kora gyermekkorukban kevesebb szót hallanak és 3 éves korukra kevesebb szót ismernek – írják a szerzők. De ez nem jelenti azt, hogy a tehetősebb családokban meg van oldva a probléma. Egy 2011-2012-es felmérés szerint a létminimumon vagy az alatt élő családokban a gyerekek 34 százalékának olvasnak a szülők napi szinten, de a napi meseolvasás aránya még azokban a családokban is csak 60 százalék, ahol a a család jövedelme 4-szeresével haladja meg a szegénységi küszöböt.
„Még a nagyobb jövedelmű családokban is nagy azoknak a gyermekeknek az aránya, akik nem élvezhetik a nagyobb odafigyelést és a nyelvi ingerekben gazdag szülő-gyermek kapcsolatot – írják a szerzők. – Minden család időhiánnyal küzd, és a szülők kevéssé értik meg, hogy a hangos felolvasás kulcsszerepet játszik a fejlődésben, ám a gyermekek figyelmének felkeltésében hatalmas versenytársai vannak az olvasásnak, például az elektronikus média.”
A cikk szerzői ezért felvetik, hogy a gyermekorvosi vizitek során erre a problémára is ki kell térni, sőt az lenne a legjobb, ha a szerényebb jövedelmű családok a gyermekorvosi rendelőben ingyen juthatnának megfelelő olvasnivalóhoz gyermekeik számára.
3+2 tipp az olvasás megszerettetéséért
Esti mesék a legkisebbeknek
A lefekvés előtt elmondott vagy felolvasott esti meséknek döntő szerepe van abban, hogy a gyermekek már a legkisebb kortól pozitív élményt kapcsoljanak az olvasáshoz. A szülők hangján megszólaló szereplők és a picik életkorának megfelelő tempójú történetvezetés elősegíthetik a mesék, a könyvek megszerettetését. Az olvasáshoz kapcsolt közös pozitív élmény és nyugalmi állapot pedig támogatja a későbbi önálló olvasást is.
Közös felolvasás
Öt-hat éves kortól – ha már ismerkednek a betűkkel – csemetéink át is vehetik a mesélő szerepét. Ilyenkor bátoríthatjuk őket a mese közös felolvasására, hiszen így gyakorolják az olvasást. Eljátszhatjuk a szereplők mimikáját, mozdulatait, ezzel is és tovább erősítve az olvasáshoz csatolt jó élményeket.
Olvasókuckó kialakítása
Az olvasás még izgalmasabb lehet, ha akár a szoba közepén bunkert építünk. Zseblámpával világítva a kalandos történet még szórakoztatóbb, ami biztosan tetszeni fog a kicsiknek. A kamaszodó fiatalok már inkább arra vágynak, hogy elvonuljanak a világtól és egyedül legyenek. Számukra alakítsunk ki saját olvasókuckót, ahol egy babzsákfotelben vagy függőágyban fekve, egy hangulatos olvasólámpa fénye mellett, kényelmes környezetben falhatja kedvenc történeteit.
Olvasás 3D-ben
Az olvasással kapcsolatban számos program közül válogathat a család, legyen szó akár az Olvasás Éjszakájáról vagy az éppen aktuális, 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválról – ami április 25. és 28. között várja a látogatókat, külön gyermekrészleggel. Gyermekeink találkozhatnak kedvenc írójukkal, készíthetnek közös fotót, és természetesen dedikáltathatják vele kedvenc könyvüket, hogy hazatérve a könyvespolcon álló gyűjteményük dísze legyen. Próbáltátok már az olvasást 3D-ben? Itt ezt is megtehetitek.
E-book: a digitális generáció könyve
A digitális világban felnövő fiatalok gyakran szívesebben veszik kézbe az elektronikai eszközöket, mint a könyveket. Ha azt tapasztaljuk, hogy gyermekünk is inkább a modern eszközöket részesíti előnyben, akkor egy e-book segítségével is megszerettethetjük vele az olvasást, hiszen könnyen hordozható, a tárhelye kapacitásától függően többszáz könyv is elférhet rajta, mégsem foglal sok helyet – így akkor sem kell lemondania kedvenc történeteiről, ha egy hosszabb utazásra vagy családi nyaralásra indulunk.
Forrás: American Academy of Pediatrics
#olvasás #szókincs #nyelvi_fejlődés
Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó
radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró
Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!