Anyás-Apás · 2018.12.28 00:03 · 3 perc

Pelenkát és izzót cserélni mindenkinek tudnia kell

A reklámszervezet bekeményített a nemi sztereotípiák ellen: mostantól tilos minden olyan reklám, ami ráerősít a káros nemi előítéletekre. Nem készülhet például olyan reklámfilm, amin az anya belefullad a házimunkák tengerébe, miközben a férj meccset néz a tévében. Továbbá minden olyan hirdetés is tilos, amiben akár a férfi, akár a nő bénázik egy olyan feladatban, melyet a közvélemény hagyományosan a másik nem privilégiumának tart.

Nem szerepelhet tehát olyan apa, aki nem tud pelenkát cserélni, illetve olyan anya, aki nem tud izzót cserélni.


Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!

Ezt a döntését azért hozta meg a reklámokat felügyelő brit szervezet, mert úgy látták, hogy a nemi sztereotípiákra ráerősítő reklámok beszűkítik a választási lehetőségeket és nem inspirálják megfelelő irányban a gyerekeket és a tinédzsereket. Kiverte például a biztosítékot egy tápszergyár reklámja, amiben a nő balerinaként jelenik meg, miközben az erősebb nem képviselője hegyet mászik.

De nem készülhet olyan reklámfilm sem, ami kizárólag a nőt mutatja be gondoskodó szerepben.

Vagy nézzük a brit szupermarketlánc, az Asda pár évvel ezelőtti karácsonyi reklámját, melyben a készülődés minden nyűge a nőre hárul:

És íme itt az Asda idei karácsonyi reklámfilmje:

A törvény előreláthatólag jövő júniusban lép életbe, ám máris vannak cégek, akik önkéntesen máris alkalmazzák ezeket az irányelveket. Ilyen például az Unilever, aki azért vonta vissza egy korábbi dezodorreklámját, mert az nem felelt meg ezeknek az irányelveknek. Vagy a Knorr, aki korábban csak anya-lánya párosokat mutatott főzőcskézés közben a konyhában, mostanában pedig már egyre több az olyan reklámfilmjük, melyben apa szorgoskodik a konyhában a fiával.

Mit tilt majd a reklámtörvény?

A teljesség igénye nélkül néhány olyan jelenet, mely a készülő új brit reklámtörvény szerint azért tilos, mert káros nemi sztereotípiákra erősít rá:

  • Olyan szituáció, amiben valaki olyan feladatban bénázik, melyet a közvélekedés a másik nem privilégiumának tart, például egy nő képtelen normálisan parkolni, vagy egy férfinak fogalma sincs, hogyan kell bekapcsolni a mosógépet
  • Olyan élethelyzet, amiben minden fiú bátor, a lányok pedig a gondoskodó szereplők
  • Olyan reklámfilmek, melyek azt sugallják, hogy tökéletesnek kell lenned ahhoz, hogy sikeres legyél

#reklám #nemi_sztereotíopiák

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!



Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük