Dudásné Szerafi Anita · 2024.10.14 08:34 · 5 perc

Tudatos szülői jelenlét: határok, szabadság és mindfulness

A szülők számára kihívást jelenthet megtalálni az egyensúlyt a gyermekek életében a láthatatlan kontroll és a szabadság között. A gyerekek számára nemcsak a szabadság fontos, hanem a biztonságot nyújtó, egyértelmű stabil keretek is, amelyek segítik a személyiségük egészséges fejlődését.


A tudatos szülői szerep, a valós jelenlét nem merül ki a fizikai szükségletek kielégítésében. Az érzelmi és mentális támogatás nemcsak egyenértékű a fizikai szükségletek kielégítésével, hanem időnként még fontosabb is lehet.

Abraham Maslow pszichológus 1943-ban megalkotta az emberi szükséglet piramisát, mely támpontot nyújt abban, hogy megértsük, milyen belső motivációkon, igényeken megyünk keresztül. Az elmélet szerint amikor kielégül egy alacsonyabb szintű szükséglet, akkor feljebb lépünk egy magasztosabb igény felé. Tudni érdemes, hogy nem minden esetben lineáris a megállapítás.

A maslow piramis részei gyermekekre vetítve:

  1. Fiziológiai szükségletek: az éhség, szomjúság és egyéb túlélési szükségletek kielégítése.
  2. Biztonsági szükségletek: kiszámíthatóság, fizikai védelem.
  3. Érzelmi szükségletek: szeretnek, tartozom valahova, elfogadnak.
  4. Elismerés szükséglete: megbecsülés otthon és a közösségben.
  5. Kognitív szükségletek: tudás bővítés, folyamatos tanulás és növekedésre való igény.
  6. Esztétikai szükségletek: rendre, tisztaságra és szépségre való igény.
  7. Önmegvalósítás szükséglete: kiaknázni a bennünk szunnyadó lehetőségeket.

Hogyan támogathatjuk gyermekeinket?

  1. Egészséges keretek megalkotása: valóban nem csak verbális szabályok, hanem a viselkedésen, példamutatáson és az érzelmi jelenléten keresztül is megnyilvánulnak. A gyerekek számára a kiszámíthatóság és a következetesség segít megérteni a világot, és segíti a stabil kötődés kialakulását.
  2. Napi rutin fontossága: A napi rutin segít a gyermekeknek a biztonságérzet kialakításában, mivel tudják, mi következik. A rutin elősegíti a felelősségérzetet és a következetességet is.
  3. Képernyőidő szabályozása: Fontos beszélni arról, hogy a digitális világ mennyire befolyásolja a gyermek fejlődését. A képernyőidő korlátozása nemcsak az egészséges szokásokat tanítja, hanem lehetőséget ad a családi interakciókra is. Ne várjuk el a gyerektől, hogy kevesebbet használja ezeket az eszközöket, ha esetleg a mi kezünkben is ott van a nap nagy részében.
  4. Érzelmek felismerése: Gyakran a gyerekek viselkedése mögött érzelmi szükségletek húzódnak. Tudatos jelenléttel könnyebben felismerhetjük ezeket az érzelmeket, és megfelelő támogatást nyújthatunk számukra.
  5. Viselkedési szabályok: A világos viselkedési szabályok segítenek a gyerekeknek megérteni, mi elfogadható és mi nem. Az ilyen szabályok kialakítása közös megbeszéléseken történhet, ahol a gyerekek is részt vesznek.
  6. Közös idő: Az együtt töltött idő erősíti a családi kötelékeket. A közös tevékenységek, mint a játék, a kirándulás vagy a közös étkezések segítenek a kapcsolatok elmélyítésében.
  7. Pozitív megerősítések: A gyerekek viselkedésének és erőfeszítéseinek elismerése motiváló hatással bír. A pozitív megerősítések segítenek a gyerekek önértékelésének fejlődésében is. Részletezzük, mi az, amit dicsérünk benne, ne tudjuk le annyival, hogy de ügyes vagy.
  8. Határok és szabadság egyensúlya: Az egészséges keretek megteremtése mellett fontos, hogy a gyerekeknek lehetőséget adjunk a felfedezésre és a döntéshozatalra. Ez elősegíti az önállóságot és a kreativitást.

Végezetül, a láthatatlan kontroll, ami nem szigorú szabályokon, hanem következetes viselkedésmintákon, érzelmi jelenléten és példamutatáson alapul, sokkal hatékonyabb eszköz a biztonságos környezet megteremtésére. Az egészséges keretek sokkal inkább az implicit elvárásokban és a kapcsolat minőségében rejlenek, mint a kimondott szavakban. A mindfulness segít abban, hogy jelen legyünk, és tudatosan reagáljunk a gyermekeink igényeire.
Ha mélyebben érdekel a tudatos kommunikáció és az empatikus jelenlét ereje, olvasd el a kapcsolódó cikket erről itt.

Bemutatkozás:
Dudásné Szerafi Anita vagyok, két kisfiú édesanyja, Szociálpedagógus, Mindfulness Coach, Breathwork Teacher, Mindfulness tanárjelölt. Az egész életutamat átszőtték a segítő szakma különböző formái, hiszen ez több mint 15 éve a hivatásom. Szívügyem a nők, szülők és gyermekek testi-lelki-szellemi jólétének a támogatása mindfulness eszköztárral. Ahhoz, hogy erről minél többet megtudj és megtapasztalj, keress bizalommal!
Weboldal



Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük